08 feb
2017

De kleuren op een website worden vaak gekozen op basis van gevoel, persoonlijke voorkeur of eigen associaties. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat de gebruikte kleuren een belangrijke impact op de bezoekers van je website hebben. De associatie die een bezoeker met je website heeft, wordt immers mede bepaald door de gebruikte combinatie van kleuren en kan zelfs leiden tot verschillende emotionele reacties.

De juiste indruk geven

Je kent vast wel het idee dat je non-verbale communicatie een belangrijk aandeel heeft in de manier waarop je bij iemand overkomt. Dit is te vergelijken met het kiezen van de juiste kleuren voor een website. Ik heb het dan niet zozeer over een percentage waarmee de keuze van je bezoekers wordt beïnvloed, maar over het idee dat de gekozen kleuren een belangrijke invloed hebben op het gevoel dat een bezoeker bij jouw website krijgt en je er goed aan doet om dit in je voordeel te laten werken.

Een probleem dat vaker terugkomt is dat het een grote stap is om een eenmaal gekozen kleurschema aan te passen. Immers moet er daarvoor niet alleen veel tijd gestoken worden in het (deels) herbouwen van je website, maar zijn er vaak ook andere dingen, zoals promotiematerialen, die je hierop wilt afstemmen. En hoeveel levert het dan daadwerkelijk op? Moeilijk, het is echt een keuze voor de lange termijn. In ieder geval wil je er uiteindelijk voor zorgen dat er zoveel mogelijk elementen op je website zijn die bijdragen aan het achterlaten van een goede indruk bij je bezoekers. En het gebruik van de juiste kleuren kan daar een belangrijke rol in spelen.

Het kiezen van de juiste basiskleur

Om tot de juiste combinatie van kleuren te komen, is het belangrijk om te beginnen met de keuze van één of meerdere basiskleuren. Deze basiskleur(en) kun je kiezen door te kijken naar de psychologische associaties die aan kleuren verbonden zitten en deze aan te laten sluiten bij de kernwaarden van jouw website.

Psychologische kleurassociaties

Nu is het tijd om een kleur uit te kiezen die het best aansluit bij hetgeen waar jouw website voor staat. Een overzicht van de belangrijkste associaties per kleur:

  • Rood: rood is een zeer fysieke kleur die de hartslag versnelt en urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, moed, kracht, opwinding en warmte. Doordat rood de eigenschap heeft dichterbij te lijken dan de kleur daadwerkelijk is, weet deze kleur onze aandacht te grijpen. Bovendien heeft rood een fysiek effect: het verhoogt onze hartslag waardoor de tijd sneller lijkt te gaan. Hierdoor worden we gestimuleerd om sneller actie te ondernemen.
  • Blauw: blauw is een intellectuele kleur en staat voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit. Ook heeft blauw associaties met communicatie, logica en koelte. Blauw is een kleur die, in tegenstelling tot het fysieke effect van rood, een mentaal effect heeft. Een donkere variant van blauw stimuleert helder denken, terwijl een lichte variant van blauw de concentratie bevorderd. Blauw is bovendien wereldwijd de favoriete kleur.
  • Geel: geel wordt gezien als een jeugdige, optimistische kleur die de aandacht grijpt. Geel wordt ook in verband gebracht met zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Geel is een kleur die de emotie stimuleert en daardoor psychologisch een sterke kleur. Het juiste gebruik van geel zal zorgen voor emoties van zelfvertrouwen en optimisme. Echter kan geel, als de kleur te vaak gebruikt wordt, juist het tegenovergestelde bereiken: ongerustheid en bezorgdheid.
  • Groen: groen wordt vaak gezien als de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid en evenwicht. Bovendien roept groen associaties op met milieuvriendelijkheid, gerustheid en vrede. Groen is dan ook een ontspannende kleur waarmee positiviteit wordt opgewekt. Groen is, doordat de kleur in het midden van het spectrum komt, bovendien de kleur die het makkelijkst door je ogen verwerkt kan worden.
  • Paars: paars is een rustgevende kleur en wordt geassocieerd met luxe, visie, kwaliteit en waarheid. Bovendien wordt paars geassocieerd met spiritueel bewustzijn. Paars stimuleert het bewustzijn en bevorderd hierdoor het denken. Bovendien wordt paars in verband gebracht met luxe en kan dan ook worden gebruikt om de best mogelijke kwaliteit te benadrukken. Bij buitensporig gebruik kan paars ervoor zorgen dat er langer over keuzes wordt nagedacht.
  • Oranje: oranje is een kleur die staat voor warmte, veiligheid, passie en plezier. Ook wordt de kleur geassocieerd met fysiek comfort en eten. Oranje is een stimulerende kleur en zorgt zowel voor fysieke als emotionele reacties. Bovendien richt oranje onze gedachten op fysiek comfort zoals voedsel, warmte en onderdak.
  • Roze: roze wordt gezien als een romantische kleur en als een vrouwelijke kleur. Roze staat ook voor liefde, warmte, voeden en rust. Roze is een kleur die een fysiek effect met zich meebrengt. Echter is dit fysieke effect wel eerder rustgevend dan stimulerend waardoor roze niet aanspoort tot actie.
  • Grijs: grijs staat voor neutraliteit en is de kleur die het minst psychologische effecten met zich meebrengt. Door teveel grijs te gebruiken kan de kleur zelfs deprimerend werken, waardoor de kleur een remmend effect kan hebben.
  • Bruin: bruin is een kleur die staat voor warmte en betrouwbaarheid. Bovendien wordt bruin geassocieerd met hulp en eerlijkheid. Bruin is een solide en betrouwbare kleur en zorgt voor een gevoel van rust. Bovendien wordt bruin in verband gebracht met de aarde en de natuur.
  • Zwart: zwart is een krachtige kleur en staat voor wijsheid en efficiëntie. Bovendien heeft zwart associaties met veiligheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het is een kleur die helderheid en veiligheid communiceert. Bovendien is zwart een kleur die gevoelens van energie en ernst met zich meebrengt.
  • Wit: wit is een kleur die staat voor hygiëne, helderheid, zuiverheid en eenvoud. Ook wordt wit geassocieerd met verfijning en efficiëntie. Wit zorgt bovendien voor een verhoogde perceptie van ruimte. Wit kan er dan ook voor zorgen dat je website er fris en verzorgd uitziet.
Juiste context

Bij het kiezen van de juiste kleuren naar aanleiding van de psychologische associaties is de juiste context essentieel. Gebruik je bijvoorbeeld de algemene uitspraak als ‘groen staat voor kalmte’, dan hoeft dit niet per se aan te sluiten bij jouw website als de context mist.

Zo kan de kleur groen worden gekozen voor een website die milieuvriendelijkheid wilt uitstralen, maar ook bij een website gericht op financiële hulp waarbij groen gebruikt kan worden om de associatie met evenwicht en herstel te leggen.